Medezeggenschap
Medezeggenschap vinden wij belangrijk op school. Onder de documenten over het medezeggenschapsreglement, de statuten en het huishoudelijk reglement, vindt u een korte beschrijving.
Medezeggenschapsreglement 2022
MR statuut en huishoudelijk reglement 2022
Medezeggenschapsstructuur:
Binnen het overkoepelende Christiaan Huygens College is er
een medezeggenschapsraad waarin alle drie de locaties zitting hebben. In deze
MR zitten gekozen vertegenwoordigers van het personeel, de ouders en de
leerlingen. Per locatie is er ook een lokale medezeggenschapsraad: de deelraad.
Ook in de deelraad zitten gekozen vertegenwoordigers van het personeel, de
ouders en de leerlingen. De MR en de deelraad zijn beide formele organen, die
los staan van elkaar. Uiteraard is het elkaar op de hoogte houden van zaken wel
belangrijk!
Medezeggenschapsraad
In de overkoepelende MR komen locatie-overstijgende zaken
aan de orde: het financieel jaarverslag, de begroting, algemeen
personeelsbeleid, taakbeleid, huisvestingszaken, nascholingsbeleid, benoemen
van bestuur en leden Raad van Toezicht, examenreglement, klachtenregeling et
cetera. De Wet Medezeggenschap op Scholen (WMS) regelt de bevoegdheden van de
MR. Op sommige zaken heeft de MR instemmingsrecht, op andere zaken adviesrecht
en op weer andere alleen informatierecht. De MR gaat hierover in overleg met de
bestuurder en heeft 2 keer per jaar ook een overleg met de Raad van Toezicht. In
de MR hebben twee personeelsleden van elke locatie zitting en verder één ouder
en één leerling. De MR vergadert circa 6 avonden per jaar en komt bijeen op het
Bestuursbureau (OLY).
Deelraad
In de deelraad komen zaken aan de orde die alleen de eigen
locatie aan gaan. Te denken valt aan zaken als onderwijsbeleid, de lessentabel,
personeelsbeleid, huisvesting, zorg, veiligheid, benoemen van schoolleiders,
taakurenlijst behorende tot het taakbeleid et cetera. De deelraad heeft op
basis van de WMS bevoegdheden overgenomen van de MR en neemt zelfstandig
besluiten. Net als de MR heeft de deelraad instemmingsrecht, op andere zaken
adviesrecht en op weer andere alleen informatierecht. De deelraad gaat hierover
in overleg met de rector van de locatie.
In de deelraad hebben vier personeelsleden, twee ouders en twee leerlingen
zitting. De deelraad vergadert eens in de zes à acht weken. In de tweede helft
van de vergadering schuift de rector/directeur aan. De deelraad komt bijeen op de eigen
locatie.
Wil je weten wie op dit moment de MR dan wel deelraad-leden
zijn? Stuur dan voor de MR een mail aan het Bestuursbureau (info@huygenscollege.nl)
en voor de deelraad een mail naar de desbetreffende locatie (HL: info@huygenslyceum.nl, FP: info@fritsphilips.eu en OLY: loc.oly@huygenscollege.nl)